På Tallkotten möts barnen, som sedan ska bli en klass i tio år, för första gången. De kommer från olika förskolor, några känner varandra, men de flesta känner ingen alls. Det är ett år då både barn och nya familjer lär känna skolmiljön, men framför allt ett år, då barnen lär känna varandra och sig själva och då en grupp bildas.
Varje vecka har en liknande rytm, liksom varje dag följer en rytm. Vi följer de skiftande årstiderna både inne och ute, i verser, sånger samt i våra arbeten. I rytmen finns en andning; arbete/lek, rörelse/vila, inne/ute, vardag/fest. Att tillsammans i gruppen bygga upp festarna kring årets högtider, är en del av arbetet på Tallkotten.
När barnen börjar i förskoleklassen kan några räkna till tusen och för andra är ordningen på talen efter tio en gåta. Några läser kapitelböcker och andra övar på att skriva sitt namn. Tillsammans övar vi bokstäverna i alfabetet, vi rimmar, vi ljudar och sätter samman ord.
Undervisningen i förskoleklassen genomsyras av sagor och berättelser. Ur bilder och former växer bokstäverna fram. I bokstavssagan kan Svanen bli ett S. Genom berättelser introduceras de fyra räknesätten och tillsammans övar vi på att dela, dubbla, lägga till och dra ifrån. Vi tecknar former och övar på tiokompisar.
Vi är ute i naturen och har naturkunskap, vi har skapande och teknik. Vi leker och vi lär i förskoleklassen. På schemat finns fri lek, såväl inne som ute. På Tallkotten övar barnen på att ta plats och lämna plats, att våga prata och kunna lyssna. De övar på att väva, räkna, gräva och måla. De övar på du, jag och vi!