Sammanhanget
Waldorffolkrörelsen bildar ett internationellt nätverk där de enskilda Waldorf/Rudolf Steiner-skolorna är självständiga och är sammanlänkade på lokal, regional, Waldorffolkrörelsen bildar ett internationellt nätverk där de enskilda Waldorf/Rudolf Steiner-skolorna är självständiga och är sammanlänkade på lokal, regional, nationell och internationell nivå – kollegialt, i vänskap och politiskt. En gemensam medvetenhet och ett ömsesidigt utbyte i regionen, landet eller internationellt stärker varje skolas eget arbete. En sådan medvetenhet om att existera i ett större sammanhang kan komma till uttryck genom partnerskap med skolor i andra länder såväl som genom stöd till skolor som håller på att starta eller har svårigheter.
Skolans identitet
Varje Waldorfskola har en unik identitet som formas av dess historia, plats, grundare och pedagoger. Waldorfpedagogiken, skapad av Rudolf Steiner, är en viktig del av denna identitet. Hur väl skolan lyckas leva upp till Waldorfpedagogikens idéer beror på hur lärarna arbetar och deras personliga engagemang.
Ramverket för läroplanen
Läroplanen är anpassad efter barnets ålder: Läroplanen är utformad så att den passar för barn i olika åldrar, och ämnena hänger ihop på ett bra sätt.
Läroplanen utvecklas hela tiden: Läroplanen förändras över tid för att passa in i samhället och världen runt omkring oss.
Varje skola är unik: Även om alla Waldorfskolor följer samma grundidéer, så kan läroplanen se lite olika ut beroende på var skolan ligger.
Balans mellan det ideala och det möjliga: Ibland måste skolan hitta en balans mellan vad Waldorfpedagogiken säger och vad lagen kräver.
Relationen: lärare - elever och relationen till världen
Förhållandet mellan lärare och elev är viktigt: Ett bra förhållande mellan lärare och elev bygger på förtroende och respekt. Detta är grunden för att eleverna ska trivas och lära sig.
I tonåren förändras relationen: När eleverna blir äldre förändras deras behov och intressen. Därför är det viktigt att lärarna ska anpassa sin undervisning och sitt sätt att relatera till eleverna.
Eleverna ska uppmuntras att tänka själva: Målet är att eleverna ska utveckla förmågan att tänka kritiskt och självständigt.
Balans mellan prestation och välmående: Det är viktigt att hitta en balans mellan att prestera bra i skolan och att ha en bra balans i livet. Det jobbar lärarna aktiv med för elevernas bästa.
Andra kännetecknande
Det konstnärliga
Skolans struktur och lektioner
Skolgemenskapen
Styrning av skolan